dinsdag 8 februari 2011

Lampen voor architectenbureau Kühne en co


Dit geweldige gebouw in de Boomgaardsstraat in Rotterdam, de zelf ontworpen thuisbasis van architectenbureau Kühne en co, was afgelopen weekend mijn tijdelijke werkterrein.
Ik was gevraagd om voor het kantoor van Kühne en co lampen te ontwerpen die een goed werk-licht
verspreidden en daarnaast bij het gebouw zouden passen, zodat het niet alleen lampen worden die los in een gebouw hangen, maar zodat de lampen als het ware onderdeel werden van het totaalbeeld.
Na een tijd van ontwerpen, offertes aanvragen, produceren en een onderzoek naar energiezuinige lichtbronnen, was het dit weekend zover, ik kon de 11 lampenkappen voor het kantoorpand af gaan monteren en ze moesten worden opgehangen. 

Een erg spannend project aangezien ik voorheen alleen enkele stuks van een ontwerp maakte en ik nu ineens 11 lampen moest leveren en ook nog mee mocht denken over de manier waarop deze in de ruimte gehangen zouden worden.
Mijn lampontwerp, een TL-armatuur geheel gevouwen uit 1 plaat staal bleek met zijn 33 kg en op een hoogte van 4 en een halve meter dan ook nog een hele uitdaging te zijn om op te hangen.
 Ook het eigenhandig aansluiten van de voorschakelapparaten, bedrading en lampen had heel wat voeten in aarde, maar dan na een weekend hard werken is dit het resultaat.



Het gebouw waarin architectenbureau Kühne en co is gevestigd heeft voor mij een moderne strakke uitstraling, maar tegelijkertijd is de uitstraling gecreeërd van een oud industrieel fabrieksgebouw.
Met zijn combinatie van warm rode bakstenen, een glazen gevel met aluminium kozijnen en zijn onbehandeld betonnen interieur met verzinkt stalen achterwand heeft het pand zowel van binnen als van buiten een industriële, ruige maar toch ook elegante uitstraling.
Deze contrasten wilde ik dan ook als inspiratie gebruiken voor het ontwerp van mijn lampen.


Het vooraanzicht van het armatuur is dan ook de contour van een archetypische fabriekslamp, deze is echter gevouwen uit een platte plaat van 1,50 x 1,50 meter verzinkt staal van 2mm dik. 
De pootjes die de TL-buizen vasthouden, de ophangoogjes waaraan de kap wordt opgehangen, de veugeltjes die het voorschakelapparaat op zijn plaats houden, alles is uit die ene plaat gelaserd en gevouwen. 


Door de gelaserde delen uit te vouwen ontstaan gaten in de kap die licht doorlaten naar de boven en zijkant van de kap. Het resultaat is een erg grote, maar strakke TL-bak waarin de TL-buisjes zweven, slechts vastgehouden door 2 ranke gevouwen pootjes. Het verzinkte staal van de kap reflecteerd het licht van de buisjes en de vorm leid het naar beneden zodat een echte werkplek verlichting wordt gecreëerd.
Het resultaat; een combinatie van een oud-industriele vorm en moderne T5 TL-buizen gehuld in het ruwe staal creëren een fabrieksmatige uitstraling en voor mij het ontwerp voor een ideeën fabriek als architectenbureau Kühne en co.


Al met al bleef het spannend of de uitstraling die ik voor ogen had ook echt zo uit zou vallen als de lampen er in de praktijk zouden hangen, pas na het ophangen van de laatste lamp kon het effect werden vastgesteld.
En ondanks dat een lamp van 33kg en het zelf aansluiten en afmonteren van de lampen toch wel een erg grote uitdaging zijn gebleken, 
en ik hieruit zeker mijn lering voor de toekomst ga trekken,
ben ik erg blij met het resultaat.
Mijn eerste grote project! 

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden, dus reacties zijn welkom, 
laat gerust een berichtje achter op deze blog!



Het metaalwerk is gedaan door het bedrijf metaalplan in Uden, zeker de moeite waard eens op hun site te kijken www.metaalplan.nl

En het werk van de architecten Kuhne en co, waaronder meer informatie over hun kantoor kun je vinden op www.kuhneco.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten