dinsdag 10 januari 2012

Bouwlamp als design-armatuur; Testen met de Indulux 005 D


Een tijdje geleden kreeg ik een aanvraag voor het ontwerpen van een lichtplan voor een plein, een openbare buitenruimte die op een originele en mooie manier goed verlicht moest worden.
Ik ben hiervoor onderzoek gaan doen naar bestaande armaturen met een buiten toepassing, diverse lichtbronnen met een hoge lichtopbrengst en naar de (veiligheids)regels die hierbij komen kijken.
Mijn doel was; het vinden van een mooie waterdichte lichtbron/armatuur dat ik als lichtbron ín een lampenkap van eigen ontwerp kan gebruiken.
Nu de opdrachtgevers nog wachten op een subsidie voor er akkoord kan worden gegeven voor mijn plan, wil ik in elk geval al iets van mijn bevindingen met jullie delen.

Eind december heb ik namelijk een test gedaan met een armatuur van het merk INDULUX en ik was zo enthousiast over de vormgeving, degelijkheid en lichtopbrengst van deze lampen.
Daarom bij deze wat meer informatie voor de geïnteresseerden.

Test met de 005 D op ongeveer 9 meter hoogte.


Het bedrijf Indulux is een groothandel en producent van werkverlichting voor allerhande toepassingen, bouwlampen voor "het échte werk" zegmaar.
Onderstaand een link naar de catalogus van hun serie ERSO Indulux.
http://www.indulux.nl/category/index.php?option=com_flippingbook&view=book&id=5:erso-catalogus&catid=2:erso-catalogus&tmpl=component

Ik was bijzonder gecharmeerd van de zogenaamde gummi leuchten (blz 16 t/m 22 van de Erso catalogus); lampen met een hoge IP waarde (IP 55) die bestand zijn tegen weer en wind. Gemaakt uit gegoten rubber met kunststof kappen en metalen netjes, een super industriële look, maar ook een "gezellige" en "traditionele" uitstraling.
Eigenlijk zijn de lampen puur functioneel bedoeld, maar ze zijn naar mijn mening erg goed vormgegeven, dus echt de moeite waard om eens naar te kijken!

De Indulux 005-D


Zelf heb ik getest met de INDULUX 005-D, met een 500 watt lamp er in en de resultaten waren verbluffend.
Met de lamp gehangen op een hoogte van 8 a 10 meter gaf de lamp meer dan voldoende licht tot op de grond! En toch was de lamp niet vervelend om in te kijken en werd het licht goed gespreid door de kunststof kap.
Nou ja, het mag duidelijk zijn, ik ben enthousiast.
En ik wil jullie deze lampen graag laten zien omdat ik denk dat ze niet alleen goed functioneren als bouwverlichting, maar ook erg interessant zijn als armaturen voor gebruik in interieur en exterieur Design.

meer info: http://www.indulux.nl/

1 opmerking: