dinsdag 3 mei 2011

Mijn lampen in het nieuwe Red Bull hoofdkantoor in Amsterdam



Binnenkort opent het nieuwe hoofdkantoor van RedBull Nederland zijn deuren.
En dat belooft heel wat! Want wat RedBull wil is dat je zodra je hun gebouw binnenstapt de echte RedBull Experience beleeft. Het gaat niet alleen om een functioneel kantoor, niet alleen om het drankje, het gaat om een image en een totaalbeleving.
Ik ben dan ook best wel trots dat ik hier neer kan schrijven dat ik hieraan mijn bijdrage heb mogen leveren.
In het nieuwe hoofdkantoor hangen namelijk maar liefst 9 van de Apollo lampen by Romy Kühne for Dark.


En dit is het dan, het nieuwe hoofdkwartier van Red Bull Nederland op de NDSM werf in Amsterdam.
De buitenkant van het gebouw, te zien op de foto hier rechtsonder is een rebuild van het gebouw dat er oorspronkelijk stond (linksonder). 



Om de NDSM werf in ere te herstellen, maar tevens te moderniseren en te voorzien van alle hedendaagse gemakken, verrijzen er steeds meer gebouwen met elementen uit of een knipoog naar de oorspronkelijke bouw op de werf.
Het is een broedplaats aan het worden van creatieve en hippe bedrijven en kantoren.
Zo nu dus ook het nieuwe kantoor van Red Bull Nederland.
De inrichting is ontworpen door Sid Lee Architects http://www.sidleearchitecture.com/ een erg leuk architecten en tevens all round ontwerpbureau dat zijn oorsprong heeft in Montreal Canada, maar al een tijdje ook een vestiging heeft vlak bij de Albert Cuyp in Amsterdam. 
Het is een goedlopend bedrijf, maar wat ik er leuk aan vind is dat als je er binnenkomt je op een soort grote samenwerkende groep alternatievelingen, kunstenaars, ontwerpers en architecten stuit, die op een gestructureerde manier allerhande grote projecten aanpakken en hun gebouwen en ontwerpen écht tot een visitekaartje voor de opdrachtgever maken.
Een bedrijf dat ondanks zijn successen nog steeds werkt met échte creatievelingen en een creatieve aanpak, inplaats van alléén te denken vanuit commercieel oogpunt.
Het was dan ook een van de architecten van Sid Lee die bij het uitzoeken van de verlichting op google bij toeval op mijn website terecht kwam.
Zodoende heb ik meerdere malen contact met hen gehad, heb een kijkje kunnne nemen in hun kantoor en organisatie en ben via hun weer voorgesteld en rondgeleid bij Fiction Factory.
het bedrijf dat de inrichting voor het Red Bull gebouw heeft uitgevoerd en afgewerkt en dat ook gevestigd is op de NDSM werf , ook hun site is zeker een bezoekje waard; http://www.fictionfactory.nl/ 

Even was er nog spraken dat ik een custom made ontwerp speciaal voor Redbull zou maken, na een aantal ontwerpsessies en besprekingen bleek uiteindelijk dat dit helaas niet door kon gaan, maar als ik het resultaat nu zie met de Apollo's dan ben ik er erg blij mee.
Buiten dat mijn lampen daar nu hangen was dit proces ook erg interessant en leerzaam om mee te maken.
Het contact en brainstormen met de architecten van Sid Lee uit Canada, het spreken met de mensen van Fiction Factory, het kijkje achter de schermen bij de bouw, het toch een soort onderdeel worden van zo'n project en het samenwerken vind ik erg leuk en zou ik ook in de toekomst graag meer willen doen.


En dit is dan het resultaat, de verhuisdozen zijn nog niet allemaal uitgepakt, maar het interieur is klaar en voorzien van mijn lampen!!!


Hier een foto van de kantine, het interieur is een rotsvormig decor opgebouwd uit zwart staal en multiplex.
Deze combinatie geeft een hele stoere uitstraling, en hoewel het erg goed in de ruimte past, zeker met de driehoekige stalen constructies die het dak dragen, levert het een uniek beeld op in de ruimte en is het binnenlopen van de ruimte zeker een unieke beleving.


De foto's bij deze blog zijn gemaakt door de heer Roozen, van Illum BV, het bedrijf dat mijn lampen hier in Nederland verkoopt. (www.illum.nl)
Binnenkort wil ik ook zelf een kijkje gaan nemen om het definitieve resultaat te zien, foto's daarvan zullen snel volgen!



Mocht je enthousiast zijn over mijn lampen of zelf op zoek zijn naar een lamp ontwerp op maat voor je (bedrijfs)inrichting of meer informatie willen over mijn ontwerpen, stuur me dan gerust eens een mail of kijk eens op mijn website www.romykuhne.nl




Wil je na het lezen van deze blog op mijn verhaal reageren, dan kan dit door op de het kopje met het aantal reacties te klikken onderaan dit bericht.


2 opmerkingen: