woensdag 26 oktober 2011

Mijn aanraders voor een bezoek op de Dutch Designweek 2011

De Dutch Designweek is in volle gang.
Het is een leuk designfestival voor zowel de leek als de designkenner of liefhebber, daarom wil ik in deze blog wat tentoonstellingen aanraden die ik heb gezien en waar ik zeker een kijkje zou nemen.
Dus bij deze een blog live vanaf de Dutch Design Week, klokgebouw 4e verdieping.

Post History Expositie Klokgebouw, 4e verdieping
De aanraders die ik geef zijn voornamelijk kleine tentoonstellingen en initiatieven van kunstenaarscollectieven zelf.
Naar mijn mening worden de grotere events en bezienswaardigheden tijdens de dutchdesignweek zoals de grote hallen op de begane grond van het klokgebouw en de design academy steeds commerciëler en krijgen ze hierdoor steeds meer een commercieel beursgevoel en uiterlijk. Ik vind dit erg jammer, want er worden nog steeds wel een aantal mooie werken getoond op deze plekken, alleen is de presentatie niet zo aantrekkelijk meer. Tevens is het voor beginnend kunstenaars bijna onbetaalbaar geworden om op de begane grond van strijp S een stand te kunnen huren. Ik vind dit erg jammer en het komt naar mijn mening de kwaliteit van het getoonde werk ook niet ten goed.

Een positief gevolg hiervan is dat er rond om het klokgebouw en op andere locaties steeds meer eigen intiatieven van kunstenaars en ontwerpers opkomen, die leiden tot leuke, sfeervolle kleine tentoonstellingen.
En hieronder bevinden zich dit jaar een paar echte must-see's!

En zo kom ik dan ook bij
De aanraders van de Dutch designweek 2011:

Post History
Plaats; Strijp-S, Klokgebouw, 4e verdieping.
Info: http://romykuhne.blogspot.com/2011/10/uitnodiging-kom-mijn-werk-bekijken.html



Dit is de tentoonstelling waar ik zelf aan deelneem, een tentoonstelling opgezet door een gelegenheidssamewerking van 11 kunstenaars en ontwerpers uit verschillende disciplines.
Ik denk dat onze tentoonstelling een sfeervolle tentoonstelling is, het gaat niet alleen om het getoonde werk, maar om een totaalbeleving als je de tentoonstelling binnenloopt.
Het is geen beurs maar een expositie gemaakt met liefde voor het werk en liefde voor het vak en daarom zou ik de tentoonstelling aanraden.
Hij is wat moeilijk te vinden, om er te komen neem je de ingang links van de hoofdingang van de hoofdingang voor de DDW in het klokgebouw, waarna je de lift neemt naar de 4e verdieping.
Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen! (En niet alleen om dat mijn werk erbij hangt, maar ik ben echt trots op onze tentoonstelling)



Schellensfabriek
Plaats: Vestdijk 280
Info: http://ddw.nl/event.php?eventID=dbde5fb22c24adfd0ad5c9cffe0283bf



De schellensfabriek is een nieuwe locatie op de DDW. Een rauwe fabriekshal, onafgewerkt met een geweldige sfeer. Bij binnenkomst krijg je een "milaan-idee" doordat je via een gangetje naar een binnenplaatsje de fabriek binnenkomt. Zo'n leuke verstopte locatie.
En als je dan eenmaal binnenkomt loop je aan tegen een tentoonstelling van divers werk, van schilderkunst tot interieurproduct.
Een leuke sfeervolle tentoonstelling met veel beginnend kunstenaars met een frisse kijk op design.
het ligt vlak bij het stadhuisplein, dus een kleine moeite om nog even door te lopen, maar met een groot effect.
Ik was zeer verrast door deze kleine leuke tentoonstelling!


T-Presentation
Plaats: Strijp-T, Zwaanstraat 1 op het industrieterrein tegenover de klokketoren van het klokgebouw.
Info: http://www.ddw.nl/event.php?eventID=b8106813b73729086bdecc32ed5147

Een nieuwe locatie op de DDW 2011 is Strijp-T, op dit industrieterrein zijn dit jaar 7 nieuwe tentoonstellingen te bekijken. De grootste en meteen de publiekstrekker is de tentoonstelling Van Kiki van Eijk en Joost van Bleijswijk. Bij hen kun je een kijkje in de werkplaats nemen, naar mijn mening een geweldige werkplaats maar een erg tegenvallende tentoonstelling binnen de DDW. Ga je echter 1 deurtje verder dan is de sfeer meteen heel anders, bij binnenkomst komt de geur van appeltaart van een kraampje je tegemoet. En daarachter bevindt zich een mooie tentoonstelling, waarin beginnende en gevestigde designlabels zichtzelf presenteren. T-presentation en Yard hebben samen een tentoonstelling neergezet die zowel verrassend en vernieuwend als gezellig te noemen is. Het maakproces van is een belangrijk onderdeel van de presentatie, erg leuk om te zien, zowel voor de designkenner als ook voor de leken op design gebied.


Cabinets of curiosity & Zona Ventosa
Plaats: TAC gebouw Vonderweg 1
           & Ventoseflat Mathildelaan
Info: http://www.tac.nu/podium/agenda/dutch-design-week-zona-ventosa-tac



Zona Ventosa, is eigenlijk een soort zona tortona in de Milaan, maar dan in Eindhoven.
Een straat/gebiedje waarin kunstenaars zelf het initiatief hebben genomen een aantal kleine tentoonstellingen op te zetten om zo een boulevard vol design te creeeren.
Ik vind het een erg leuk initiatief, het is professioneel aangepakt, maar verwordt niet tot een saaie cleane expositie, het heeft de spontaniteit en ongedwongenheid van een gelegenheids tentoonstelling maar dan duidelijk en erg goed georganiseerd. Leuk nieuw design van beginnend ontwerpers, zeker een must see op de DDW 2011!


 

Dit waren de eerste aanraders, maar ik heb zelf ook nog lang niet alles gezien, als ik nog een leuke tentoonstelling tegenkom, zal ik deze zeker weer bloggen!
In ieder geval veel plezier tijdens de Dutch Designweek en heeft u nog aanraders voor mij, dan zijn tips zeker welkom!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten